Diverse zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben de afhandeling van facturen uitbesteed aan het bedrijf Famed, zodat die zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich volgens hun eigen woorden kunnen richten op hun eigen taken zonder belast te worden met administratief en facturaal geneuzel. Facturaal is geen Nedereland woord trouwens, maar het klinkt wel goed. ‘Wij zijn in onze tandartsenpraktijk liever met U bezig, dan met onze administratie. Daarom hebben wij de facturering aan Famed uitbesteed. Voor vragen over uw tandartsnota verwijzen wij u naar Famed.’ Maar Famed kan niks zinnigs zeggen over de inhoud van nota’s, want ze doen alleen maar de administratieve afhandeling. Je moet dus eigenlijk wel degelijk bij de zorgaanbieder zijn, maar omdat die zijn nota’s verstuurd naar Famed moet je toch eerst bij die instantie aan de bel trekken om het risico van een aanmaning of incassokosten te kunnen voorkomen.
Alles gaat dus automatisch. De zorgaanbieder stuurt de nota naar Famed, Famed stuurt de nota naar de client, en de client betaalt. Tenminste, als alles goed gaat. Mijn moeder ontving een nota van de tandarts die volgens ons niet klopt en waarin een vergoeding vanuit de basisverzekering niet verwerkt is. Dus ik stuur namens haar een mail met mijn eigen berekening naar Famed maar ontvang geen antwoord. Dus ik bel een week later maar eens naar Famed en een antwoordmail zou wel zijn verstuurd. Ik had al alle (spam) boxen gecheckt en niks gevonden, dus of ze die mail een keertje opnieuw kunnen sturen. Nee dat kan helaas niet, dat is namelijk allemaal geautomatiseerd. Ik vraag of ze het bericht dan even kunnen knippen en plakken. Gelach aan de andere kant van de lijn. Nee meneer, dat kan niet, want nogmaals, het betreft een volledig geautomatiseerd systeem. Oh ja, dat is waar ook. Geautomatiseerd betekent vooral handig voor jezelf, maar niet voor de ander.

Geef een reactie