Lekker vliegen, de crash komt toch pas ‘later’

Twee nieuwtjes van afgelopen week in een oogopslag, waarbij je wel met ieder oog zodanig een andere kant op moet kijken dat je er hoofdpijn van krijgt. Aan de ene kant een bericht op Teletekst dat Schiphol toch door mag groeien tot 540.000 vluchten per jaar, aan de andere kant een artikel op de website van The Guardian waarin wetenschappers vertellen over wat zij denken dat er moet gebeuren om de opwarming van de aarde tegen te gaan en wat voor rigoreuze keuzes ze hebben gemaakt in hun eigen leven.

Bericht over beperking vliegen en een bericht over de groei van vliegveld Schiphol.

Op de website van Quora.com staat dit over het aantal vluchten per jaar wereldwijd in 2017:

According to IATA, in 2017 the estimated number of commercial flights is 36.8 million, not including private, business and military aviation. More than 100′000 flights a day, well and truly. If you consider non-commercial flights, including unauthorized and non-tracked, that will be about 50 million per year.

Ook van 2017 is een artikel van Gerard Reijn met de titel ‘De luchtvaart is de nagel aan de doodskist van het klimaat’. Er zouden regels moeten komen om het aantal vluchten te beperken: ‘Nog beter zou het zijn als de wereld afspraken maakt over de hoeveelheid vluchten die nog worden toegestaan, en bijvoorbeeld het aantal vliegvelden beperkt.’ Voor vrachtvervoer zou dat een oplossing kunnen zijn. Voor de burgerluchtvaart zou het een oplossing kunnen zijn dat vliegen op de bon gaat. Iedere burger wereldwijd krijgt de gelegenheid om één keer per zeven jaar te vliegen. Of 1 keer per vijf jaar binnen het eigen continent en 1 keer per 10 jaar intercontinentaal. Ik roep maar wat. Dan zou iedereen toch in de gelegenheid zijn een paar keer in zijn leven een verafgelegen plek op aarde te bezoeken zonder dat dit te veel schade oplevert aan het milieu.

Overzicht vluchtverkeer rond 8 uur ’s ochtends GMT (Live Flight Tracker):

Overzicht vluchtverkeer rond 8 uur 's ochtends GMT (Live Flight Tracker)