Op de een of andere manier doe ik altijd heel lang met spullen. Niet met chips of dropjes, die zijn altijd zo op. Als het gaat om de wat luxere spullen blijk ik daar aardig zuinig op te kunnen zijn, zonder al te veel extra aan onderhoud te doen overigens. Toen ik laatst bij de motordealer was heb ik de accu maar eens laten doormeten omdat de motor na een periode van stilstand niet meer zo vlot wilde starten. Bleek dat de accu aardig versleten was, zoals ook op de foto’s te zien is. Er zat zelfs nog de originele accu in, en dat voor een motor die inmiddels al bijna 15 jaar oud is. Dan mag een nieuwe accu wel even wat kosten, en dat deed het ook: 170 euro inclusief montage. Bij mijn motor, een Yamaha TDM 850, kost het vervangen van een accu altijd even wat extra tijd.
Mijn eerste motor was ook zo’n staaltje van duurzaamheid: 174.000 km zonder revisie. Op het moment van verkoop zat er zelfs nog de originele koppeling en versnellingsbak in. Dat zullen niet veel motorrijders mij nadoen. En ook als om banden gaat wordt ik soms raar aangekeken door andere motorrijders en dealers. 17.000 km met een voorband? Dan wordt daar even om gelachen en vervolgens komen de verhalen los, van maximaal 4000 km met een voorbandje want altijd laat in de remmen en zo plat door de bochten dat er ook iedere twee jaar een nieuw paar laarzen gekocht moeten worden. Toch kan ik echt niet zeggen dat ik zo’n slak van een motorrijder ben, maar ik geef toe dat ik wel nadenk bij hoe ik ermee omga, en dat zal het verschil zijn denk ik. Nooit snel wegrijden na een koude start bijvoorbeeld, altijd het machientje rustig op temperatuur laten komen. Doe ik zelf ook ’s ochtends. Deze nieuwe accu zou goed de tweede en laatste accu kunnen zijn die ik heb laten plaatsen in deze motor, dan is de motor 30 jaar oud en lig ik zelf misschien al dagelijks aan een oplader. Je weet het maar nooit met gezondheid. Maar als mijn eigen machientje, mijn eigen lichaam, net zo duurzaam is als de apparaten die ik heb gehad dan kan ik nog heel wat jaartjes lekker brommen.