Wat ge had verwacht te zullen vinden… Google heeft onlangs zijn nieuwe beleid en principes gepresenteerd. ‘Als u bent aangemeld bij Google, kunnen we dingen doen zoals zoekopdrachten voorstellen of uw zoekresultaten personaliseren op basis van de interesses die u kenbaar heeft gemaakt in Google+, Gmail en YouTube. We begrijpen zo beter welke versie van Pink of Jaguar u zoekt en kunnen die resultaten sneller aan u leveren.’ De zoekresultaten worden op die manier beperkt tot wat je had verwacht te zullen vinden. In de meeste gevallen van zoeken werkt dat ook zo. Als je op zoek gaat naar die verdomde sleutel die je al een tijdje kwijt bent zou je graag een Mr. Google in huis willen hebben die je meteen aanwijst waar hij ligt. Aan de andere kant, zoeken betekent ook dat je tussentijds allerlei dingen tegen kunt komen waarnaar je niet op zoek was, maar die je wel kunnen verrassen of op hele andere ideeën kunnen brengen. Zo werken zoekmachines echter niet. Die willen liefst precies weten wie je bent en wat je doet, en je zodoende resultaten teruggeven die daar perfect op aansluiten. Uiteraard inclusief bijpassende advertenties. Dan wordt zoeken een soort self-fulfilling prophecy. Dat is niet in alle gevallen zo verkeerd. In het algemeen zijn mensen vooral geïnteresseerd in zelfbevestiging, en daar ben ik geen uitzondering op. Het liefst willen we geen gerommel aan ons zelfbeeld en geen verrassingen, en Google helpt ons daarbij.