Tenenkrommend vriendelijk

Het is een trend in het bedrijfsleven om in het contact met klanten overdreven vriendelijk te zijn. Supervriendelijk en oh zo begripvol. En oh zo irritant, ongeloofwaardig en onderdeel van automatische antwoorden op vragen en e-mails, en anders vast en zeker onderdeel uitmakend van de trainingen die medewerkers krijgen.

Wat fijn dat u contact met ons opneemt…
Wat fijn dat u een bestelling bij ons heeft geplaatst…
Wat vervelend te horen dat u een probleem heeft met onze….
Wat mooi om te horen dat het gelukt is om…
Wat fijn dat u gekozen heeft voor…

Naast deze voorbeelden zijn er de onnodige toevoegingen aan antwoorden die ook voortkomen uit een overdreven vorm van klantvriendelijkheid, zoals deze automatische reactie op een vraag die ik stelde via de helpdesk van een webhostingbedrijf: ‘Bedankt voor uw vraag. Wij zullen deze zeer zorgvuldig gaan behandelen’. Uiteraard ga ik er vanuit dat mijn vraag zorgvuldig zal worden gelezen en beantwoord, wat voor nut heeft anders een helpdesk? Die tweede zin is dus volkomen overbodig. Wat is er mis met een simpel feitelijk antwoord, zonder onnodige toevoegingen. Het lijkt erop dat het een manier is om om te gaan met een groeiend gebrek aan vertrouwen en afstand tussen overheid/producenten/bedrijfsleven en de burger/consument. En tussen mensen onderling. Bang dat een simpel antwoord niet goed genoeg is, dat we dan niet meer aardig gevonden worden of vergeten worden.

Deep fake is niet alleen maar terug te vinden in foto’s en video’s, het is al vele jaren onderdeel van onze samenleving.

Deep fake
Voorbeelden van deep fake foto’s via de website https://thispersondoesnotexist.com/