Deep Fake

Deep fake
Voorbeelden van deep fake foto’s via de website https://thispersondoesnotexist.com/

In het bedrijfsleven en binnen de commerciƫle wereld probeert men om in het contact met klanten via e-mail en aan de telefoon uitermate vriendelijk, begripvol en meelevend over te komen. Vaak is dit erg irritant en ongeloofwaardig. Het is een vast onderdeel van de trainingen die medewerkers krijgen, of ze lezen het op van de tekst op hun beeldscherm of het wordt tegenwoordig voor ze gedaan met hulp van AI.

Wat fijn dat u contact met ons opneemt…
Wat fijn dat u een bestelling bij ons heeft geplaatst…
Wat vervelend te horen dat u een probleem heeft met onze….
Wat mooi om te horen dat het gelukt is om…
Wat fijn dat u gekozen heeft voor…

We zijn blij met u als klant en daarom…

Naast deze voorbeelden zijn er de onnodige toevoegingen aan antwoorden die ook voortkomen uit een overdreven vorm van klantvriendelijkheid, zoals deze automatische reactie op een vraag die ik stelde via de helpdesk van een webhostingbedrijf: ‘Bedankt voor uw vraag. Wij zullen deze zeer zorgvuldig gaan behandelen’. Uiteraard ga ik er vanuit dat mijn vraag zorgvuldig zal worden gelezen en beantwoord. Waarom zou ik anders een vraag stellen aan een helpdesk? Die tweede zin is dus volkomen overbodig.

Wat is er mis met een simpel feitelijk antwoord zonder onnodige toevoegingen? Het zou juist meer vertrouwen wekken vanwege elke afwezigheid van manipulatieve extra’s.

Deep fake is niet alleen maar terug te vinden in foto’s en video’s, het is al vele jaren onderdeel van hoe we met elkaar omgaan.